Fotografen: Tom Barnes en Kamil Tamiola
Fotografen Tom Barnes en Kamil Tamiola zijn heel verschillende persoonlijkheden, maar allebei kunnen ze gepassioneerd vertellen over hun grote liefde voor fotografie. Op uitnodiging van G-Technology vertelden zij over hun werk.
Kamil Tamiola
Kamil is van oorsprong een onderzoeker die zich later is gaan toeleggen op fotografie. Zijn achtergrond is duidelijk merkbaar als hij met veel verve verteld over de technische kant van fotografie. En dan bedoel ik niet over lenzen, diafragma, sluitertijd en ga zo maar door, maar over hoe sensoren werken en waarom je niet de ingebouwde ruisreductie van je camera moet gebruiken.
Zijn foto’s in extreme omstandigheden zijn over de hele wereld gegaan en recentelijk is bijvoorbeeld een van zijn beelden aangekocht door Apple om bij de laptops geleverd te worden als een van de desktop images.
Ook heeft hij voor TED een “talk” gegeven over nachtfotografie.
Door de extreme omstandigheden waarin hij fotografeert zijn er andere zaken waar hij op moet letten dan de gemiddelde natuurfotograaf. Zo vertelde hij dat het heel belangrijk is dat zijn apparatuur eerst op temperatuur komt na het bereiken van de locatie en laat hij bij een overnachting liever zijn spullen buiten de tent dan erin, vanwege de temperatuursverschillen.
Vanwege de onherbergzaamheid en onbereikbaarheid van de plekken waar hij fotografeert is voorbereiding heel erg belangrijk. Ook het backuppen van het geschoten materiaal is van wezenlijk belang, omdat je vaak niet zomaar meer een vergelijkbare opname zou kunnen gaan maken. Met behulp van zonnepaneeltjes zorgen hij en zijn team voor voldoende stroom om deze backups ter plekke mogelijk te maken.
Voor nachtfotografie is in de voorbereiding een aantal zaken van groot belang: Het aanwezige licht op de locatie: Is er een grote stad in de buurt dan zul je hiervan de lichtvervuiling als factor mee moeten nemen. De maan is een grote lichtbron, aan de hand van de maankalender kun je plannen of je veel of juist weinig bestaand licht zult hebben. Is er veel ijs aanwezig dan geeft dit reflecties. Kortom: Een heleboel factoren om van te voren rekening mee te houden.
Met zijn technische inslag berekent Kamil vooraf hoeveel opslagruimte een bepaald project in beslag zal gaan nemen en of de bandbreedte genoeg zal zijn om makkelijk te kunnen werken.
Tom Barnes
Met zijn relaxte uitstraling is Tom Barnes een groot contrast met de gestructureerde Kamil. Als autodidact kwam hij tijdens zijn studietijd veel in contact met bandjes en begon daar zijn carrière als fotograaf. Naast foto’s voor muziekbladen, maakt hij ook modefoto’s, press-shoots en portretten.
Om direct het vertrouwen te winnen van degene voor zijn lens gaat hij zo snel mogelijk op zoek naar “common ground”, iets gemeenschappelijks in bijvoorbeeld muziekkeuze enzovoort, zodat er snel een band ontstaat tussen fotograaf en gefotografeerde.
Opvallend vond ik dat hij nooit vooraf wil kennismaken met degene die hij gaat vastleggen. Dit vooral om geen wederzijdse verwachtingen en vooroordelen te hebben.
Hij vind het ook belangrijk om een bepaalde mate van zelfvertrouwen uit te stralen (wat overigens zonder al te veel moeite lijkt te lukken)
Een aantal van zijn strategieën:
- Een shoot moet snel gaan, binnen een paar minuten moeten de eerste foto’s gemaakt worden en wisselingen tussen licht/achtergrond mogen nooit meer dan 10 minuten duren.
- Het moet niet voelen als een shoot, hij ziet zijn studio dan ook als een soort huiskamer.
- Geef iedereen het Wi-Fi-wachtwoord.
- Harde muziek
- “Slechte grappen”
Als belichting gebruikt hij meestal een groot licht en voor de dames nog een kleine fill. Bij de nabewerking haalt hij alleen ongerechtigheden weg, maar nooit markante kenmerken.
In zijn standaard tas heeft hij ook allerlei handige zaken zoals een EHBO-setje, messen, diverse soorten tape en naast zijn eigen op maat gemaakte oordoppen ook wegwerpdopjes voor iedereen die ze nodig heeft.
Mooi om zo twee heel verschillende fotografen met heel veel enthousiasme te horen vertellen over hun werk!