Gezichtsherkenning en oog-autofocus gebruiken
‘Wij’ fotografen willen nog wel eens denken dat we het beter weten dan onze camera’s. We gebruiken het liefst de M-stand, zeggen vol trots nooit een foto te maken in P-modus en begin vooral niet over zaken als ‘Sport’-stand of ‘JPG’… Nee we hebben het liefst zelf het hele proces van fotograferen in de eigen hand.
Sinds een poosje krijg ik daarbij het gevoel dat we onszelf te kort doen. Als ik met mede-Sony gebruikers praat valt me bijvoorbeeld op hoe weinig mensen de Reliëf-functie gebruiken. En dat is maar een van de slimme features die onze Sony camera’s te bieden hebben.
Het is geen geheim dat het scherpstellen met de A7(r) best een uitdaging kan zijn. Bij voldoende licht zit het wel goed, maar bij bewegende onderwerpen of in donkere situaties kan de scherpstelling je bij vlagen best wel eens teleurstellen.
Als je mensen fotografeert is het gebruikelijk om het oog dat het dichtst bij de camera is in elk geval scherp te hebben op je foto. En juist hierbij kan een weinig gebruikte functie je helpen bij het accuraat scherpstellen: De Oog-autofocus.
Hoe werkt de Oog AF?
Allereerst (adem rustig in en uit) zet je de gezichtsherkenning aan.
Je kunt dan kiezen tussen het alleen herkennen van gezichten die jij hebt opgeslagen in de camera of dat de camera naar alle gezichten zoekt. Als je bijvoorbeeld een trouwerij fotografeert, kan het de moeite waard zijn om de gezichten van bruid en bruidegom ’s ochtends te registreren, zodat de camera deze als eerste vindt in een beeld. Zijn zij niet in beeld, dan zal de camera automatisch naar andere gezichten gaan zoeken om op scherp te stellen. Je kunt zelf de prioriteit van de gezichten aangeven met de volgorde die je opslaat. Je kunt dit achteraf ook nog aanpassen.
Standaard staat bij de A7r de middelste knop van de draaiknop op de achterkant van de camera ingesteld om de Oog AF te activeren. Je kan deze functie ook aan een andere custom knop toewijzen, maar op zich is die middelste knop zeker een logische plek. Als je deze knop indrukt als de camera al een gezicht herkend heeft zal deze binnen het frame wat al herkend is gaan zoeken naar een oog. Over het algemeen zal dit het oog zijn dat het dichtst bij de camera is. Als je de Oog AF ingedrukt houdt en dan een opname maakt zal het oog scherp zijn. Op deze manier is het een snelle en makkelijke manier om trefzeker scherp te stellen als je mensen fotografeert.
Ook hoef je niet scherp te stellen, vasthouden en compositie te maken voor je een foto maakt, wat je wel doet als je je scherpstelling op bijvoorbeeld spot-meting hebt staan. Dit kan je tijd schelen en ook frustratie als je later ontdekt dat je model tijdens het compositie maken heeft bewogen en de ogen niet meer scherp zijn als je een klein diafragma gebruikt. Of dat je door het compositie maken de camera te veel gedraaid of gekanteld hebt en daardoor de scherpte niet meer op de plek ligt waar jij m graag had willen hebben.
Na de Oog AF een aantal weken gebruikt te hebben is mijn conclusie dat het onderwerp redelijk dichtbij moet zijn en niet al te veel moet bewegen. Dan is de Oog AF wel heel goed bruikbaar.
De gezichtsherkenning in het algemeen vind ik over het wel heel nuttig. Ik gebruik deze in combinatie met de DMF scherpstelfunctie waardoor ik meteen zelf kan bijsturen als het nodig is en ik ook meteen zie waar de foto scherp zal zijn. Deze foto maakte ik bij een bruidsmodeshow. Normaal gesproken zal de camera proberen scherp te stellen op de object dat het dichtst bij is, in dit geval de bloemen. Nu herkende de camera het gezicht en stelde daar scherp. Dit was het punt waarop de bruiden omdraaiden om terug te lopen over de catwalk, ik denk niet dat ik genoeg tijd zou hebben gehad om scherp te stellen, vast te houden en een andere compositie te maken om een zelfde foto te kunnen maken.
Als je veel portretten maak is het zeker de moeite waard om de gezichtsherkenning en Oog AF eens aan de tand te voelen en te kijken of het wat voor je is!