Concertfotografie met Nikon: Groots met een zachte G – Guus Meeuwis

Voor het negende jaar op rij vult Guus Meeuwis met zijn “Groots met een zachte G”-concerten het Philips stadion in Eindhoven. Vier keer maar liefst is dit concert uitverkocht. Van Nikon kreeg ik de gelegenheid om een workshop bij te wonen van Paul Barendregt en tijdens een van de concerten met Nikon camera’s aan de slag te gaan. Voor het concert begon werden we door Paul bijgepraat over de “do’s en dont’s” van concertfotografie en ook over de etiquette waar je je als fotograaf aan te houden hebt, zoals: Security heeft altijd gelijk….

Concertfotograaf Paul Barendregt

Concertfotograaf Paul Barendregt

Wat ik me bijvoorbeeld nooit gerealiseerd heb is dat je bij grote artiesten en concerten maar heel beperkt als persfotograaf mag fotograferen. Soms maar een of een paar liedjes en het gebeurt steeds vaker dat het helemaal niet mag! En dat er stevige contracten getekend moeten worden over het geschoten materiaal. Vaak moeten de foto’s eerst door het management of de artiest goedgekeurd worden voor ze gebruikt mogen worden. Zelfs wij als gelegenheids concertfotografen ontkwamen er gisteren niet aan een verklaring te ondertekenen dat we bepaalde dingen wel en bepaalde dingen niet met de gemaakte beelden mogen doen.

Ook sta je als fotografen niet op een riant plaatsje vooraan en het werd ons later ook duidelijk waarom een 300 of 400 mm lens geen overbodige luxe is bij deze tak van fotografie.

copyright Antonette de Groot

copyright Antonette de Groot

Paul liet ook het een en ander zien van zijn eigen werk, hij was bijvoorbeeld een van de zestien fotografen die bij het laatste Pinkpop-festival de Rolling Stones mocht vastleggen en maakte foto’s van heel veel grote wereldsterren.

Tips:

Een aantal tips uit zijn workshop:

  • Bestudeer je onderwerp: Weet van tevoren bijvoorbeeld of het iemand is die veel beweegt of juist rustig op een plaats blijft. Bekijk hiervoor bijvoorbeeld Youtube filmpjes van de betreffende artiest of band.
  • Gebruik altijd de spotmeting voor je lichtmeting. Staat er bijvoorbeeld een spot op iemand gericht en is de rest van het podium donker, dan zal een meer algemene lichtmeting uitgaan van het donkere gemiddelde, dat lichter maken en automatisch wordt dan de artiest uitgebeten / overbelicht.
  • Met tracking of continue focus kun je de artiesten die snel bewegen toch scherp erop krijgen.
  • “Volg het geluid, vind de emotie”
  • Het publiek bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer, neem die ook mee in je foto’s.
  • Maak de artiest nog groter dan ze zijn. Hij / zij is tenslotte ‘de held’
  • Zoek naar details.
  • Beweeg tot je meer ziet, als dat mogelijk is.

Materiaal

Nikon had voor ons een mooi arsenaal aan camera’s en lenzen geregeld om daarna met deze tips daadwerkelijk aan het werk te gaan. We konden allemaal aan de slag met een spiegelreflex en een systeemcamera. Ik heb de Nikon D4s met een AF-S 70-200mm F/2.8G VR ED II  gebruikt en een Nikon 1 V3 met een 10-100 mm objectief. Deze laatste camera heeft een cropfactor van 2,7 dus kwam dat vergeleken met een 35 mm / Fullframe camera uit op een lens van 27-270 mm. Omdat het altijd best even tijd kost om aan een camera te wennen en de D4s het meest lijkt op de camera die ik normaal gesproken gebruik heb ik daar de meeste foto’s mee gemaakt. Juist bij de snel veranderende lichtomstandigheden is het fijn als je je camera goed kent want met automatische instellingen kom je niet ver bij dit soort fotografie. Toch was ik ook aangenaam verrast door het gemak waarmee je met de Nikon 1 kunt werken en vooral ook dat je hiermee geruisloos en dus minder opvallend kunt fotograferen.

Nikon staat er mede om bekend dat de camera’s met hoge ISO’s nog heel erg goed presteren en de D4s is daar uiteraard geen uitzondering op. Ik vond het een heel fijne camera om mee te werken en de beeldkwaliteit is uitzonderlijk goed.

De praktijk

We mochten twee keer een blokje ‘het veld op’ om in het persvak(je) foto’s te gaan maken. Omdat het het tweede concert uit de reeks was en de meeste fotografen de dag ervoor al hun beeldmateriaal gemaakt hadden, hadden we het vak voor ons alleen. Tijdens het eerste blokje liep Guus het stadion in, maar helaas voor ons net aan de overkant van het veld. Toen we werden gesommeerd om weer te stoppen liep hij natuurlijk wel net voor onze neus langs, maar konden we helaas geen foto’s meer maken. We bespraken een aantal van onze foto’s na en mochten later nog een blokje foto’s gaan maken. Grappig dat je zo bezig bent met het fotograferen en je camera dat we op de vraag van Paul: “En? Welke nummers heeft Guus net gespeeld?” geen van allen een goed antwoord konden geven…

Bij het gezamenlijk bekijken van de gemaakte beelden viel ons op hoe verschrikkelijk veel mensen in het publiek met hun telefoon in de weer zijn om foto’s en filmpjes te maken. Veel mensen zie je met de rug naar Guus staan om maar een goeie selfie te kunnen maken met hem in de achtergrond. Gelukkig waren er ook nog toeschouwers die wel in vervoering naar de muziek stonden te luisteren.

nikon coll

copyright Antonette de Groot

Inmiddels was het een aardig stuk donkerder geworden en werd het goed kunnen instellen van de camera wel een stuk belangrijker. Toch is er bij dit soort grote concerten zo’n enorme bak licht op de artiesten gericht dat je eigenlijk geen heel extreme settings hoeft te gebruiken. Zo ben ik volgens mij niet hoger gegaan dan ISO 1600 en kon ik nog met snelle sluitertijden werken zodat ik geen last had van bewegings-onscherpte.

amfion-0907

copyright Antonette de Groot

Met de 70-200 mm kwam ik aan mm’s wel wat te kort om van het podium mooie close-up shots te maken. Een van de gitaristen kwam wel op een handige afstand nog even een solo doen en die foto’s zijn eigenlijk meer wat ik in gedachten had bij concertfotografie.

amfion-0779

copyright Antonette de Groot

Wat ik zelf het meest lastige vond is het zoeken van de juiste compositie, het vinden van het goede moment en de snelheid waarmee je moet werken. Storende elementen in de achtergrond bijvoorbeeld, waar je anders even een meter of drie voor opzij zou willen gaan, maar waar je nu vastzit in je ‘hokje’. Tijdens het zingen valt het niet mee om op het juiste moment op het knopje te drukken; een artiest zal niet blij worden van een foto waar hij of zij net een raar gezicht trekt. En de je gegeven tijd vliegt voorbij! Je hebt voor je gevoel maar heel kort de tijd om je foto’s te maken. Tijdens het eerste blokje fotograferen bleef ik maar ‘zoeken’ naar een fotomoment. Tijdens het tweede blokje heb ik bewust wat meer om me heen gekeken en geprobeerd om wat meer in de sfeer van het concert te komen.

Al met al een heel geslaagde workshop en Paul en Nikon heel hartelijk bedankt voor deze mooie avond!

amfion-0685

copyright Antonette de Groot

One thought on “Concertfotografie met Nikon: Groots met een zachte G – Guus Meeuwis”

  1. Pingback: GALAXY K zoom: Telefoon met optische zoom | Strobista
  2. Trackback: GALAXY K zoom: Telefoon met optische zoom | Strobista

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.